2.4mR over Atlanteren, styrt av datamaskiner...

For alt som har med seiling å gjøre

2.4mR over Atlanteren, styrt av datamaskiner...

Innlegg terjenilsen1 » Tor Sep 22, 2011 1:34 pm

Heisan,

Som dere er klar over arbeider jeg med å få i gang et prosjekt rundt det å sende en 2.4mR over Atlanteren kun styrt av datamaskiner, uten annen kommunikasjon en satellitt informasjon om posisjon tilbake med jevne mellomrom. Se «http://microtransat.dcs.aber.ac.uk/» for mer info om regler etc. 2.4mR har under 4 meter vann linje og er således godkjent. Det er pr. i dag INGEN som NOENGANG har klart å sende en båt under 4 meter over Atlanteren. Så her er det et spennende løp på gang...

Målet er å kunne bruke NOR-92 som er en Ole Eide III båt, med en eldre NOR-77 Sødergren som backup. Vi har en ide til seilføring fra av Ole Eide, og en ide til vind-ror fra av Harald Rolfsnes.

I dag hadde vi et innledende møte med 4 studenter ved Høyskolen i Vestfold som har valgt å jobbe med dette om en del av Bacholer studiet sitt frem til neste sommer. Det er to mekanikker og to elektronikk studenter, vi trenger nå en eller to informatikker (programmerer), og litt hjelp fra media og metrologi studinene.

Frem til midten av Oktober jobbes med å sette mål for det første årets oppgaver.
Om vi får med 6 studenter og noe frivillige utenom bør vi kunne seile i Oslo fjorden sommeren 2012. Alle som ønsker å delta er hjertelig velkommen, om det så bare er med å koke kaffe å prate :-)

Jeg ønsker å avholde et «pizza» møte med 2.4mR miljøet og studentene nå i høst. Slik at vi kan knytte kontakter. Jeg vil sende mer informasjon, fint om flest mulig kunne stille.

Mer informasjon følger...

Terje
terjenilsen1

Re: 2.4mR over Atlanteren, styrt av datamaskiner...

Innlegg Pål K » Fre Sep 23, 2011 2:45 pm

Spennende. Og jeg er jo litt lettet, for i Røyken trodde jeg først at du skulle seile den selv - det ville jo være et tap for menneskeheten. Det finnes mye litteratur om selvstyringer, men ofte utgitt av de som vil selge bestemte styringer. Jeg setter pris på ei gammel bok fra United Nautical Publishers, Hampshire, England; Gerard Dijkstra 1979: "Self-Steering for Yachts" fordi den er nøytral og går igjennom alle de ulike prinsippene. De ser ut til å ha litt ulik driftssikkerhet og robusthet, men egen erfaring fra vind-selvstyringer har jeg ikke.
Mvh Pål K
NOR 118, NOR 117 og NOR 138.
Pål K

Re: 2.4mR over Atlanteren, styrt av datamaskiner...

Innlegg Micro Midas II » Man Sep 26, 2011 10:07 am

Spennende dette Terje, hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg stilt meg til disposisjon som kaffikoker!! Jeg tror på teorien til Ole ang. dekket! Det er nok smart å lage det slik som disse robåtene som blir rodd over Atlanteren. Fordelen utenom at vannet renner fort av er jo at du får økt volum i båten/plass til elektronikk og oppdriftsmidler!!
Bjørn Ole
NOR 131
Micro Midas IV
Brukerens avatar
Micro Midas II

Gå til Seilforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest