[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
Norsk 2.4 mR Klubb • Se emne - 2.4mR One Design ?

2.4mR One Design ?

For alt som har med seiling å gjøre

Er du for Entype klasse i 2.4mR

Ja, da kan vi kappseile på like vilkår
0
Ingen stemmer
Nei, vi risikerer å miste for mange båter ut av klassen
3
75%
Vet ikke.
1
25%

Antall stemmer : 4

2.4mR One Design ?

Innlegg ronnyt » Søn Mar 27, 2011 6:24 pm

Jeg la akkurat ut en sak for Harald på nettsidene våre om 2.4mR One Design. Jeg tar Harald på ordet og starter diskusjonen. Ettersom denne tråden også er startet, så lager jeg en avstemming slik at alle som besøker forumet her kan gi sin stemme om de er for eller imot denne endringen. Det kan være morsomt å se resultatet, selv om denne avstemmingen ikke er avgjørende på noen måte.

Personlig har jeg ment at det alltid er kjekkest å seile med like båter på bane. Jeg seiler også i X-35 OD. Men jeg ser høyere verdi i en aktiv klasse der vi kan seile side om side med andre design av konstruksjonsregelen. Nå er det engang slik at det nesten ikke er en eneste lik båt i klassen i norge. Modifikasjoner blir stort sett gjort på de fleste båtene. Jeg mener vel derfor NEI, vi burde ikke ha to klasser i norge. Hvorfor skvise ut alle som ikke har en Norlin MK III i rett stand ? :arrow:
Bilde
Site Admin
ronnyt
Site Admin

Re: 2.4mR One Design ?

Innlegg Pål K » Søn Mar 27, 2011 9:11 pm

Hei

2.4-miljøet i Norge har nå i snart 20 år vært i favør av at 2.4mR bør være en konstruksjonsklasse slik at båten videreutvikles, nå etter så lang tid naturligvis helt marginalt, men gjennom nærmere 40 design har systemet vist seg å fungere og nye båter av ulike design har nå temmelig lik konkurransekraft. At Norlin Mk3 dominerer, skyldes først og fremst at det er den eneste som serieproduseres. Nye båter med samme måltall seiler "på like vilkår".

I turseilermiljøet er der ingen likhetsregel, og båtene derfor voldsomt ulike, store og små og med ulik skrogform og seilføring, slik at de må ha ulike LYS-tall og regattatid må omregnes. Hvis en ikke vil omregne, så må en i dette miljøet seile med like båter og likt utstyr for å seile "på like vilkår". Jeg synes det er urettferdig og tendensiøst når en later som om R-regelen ikke eksisterer og prøver å innbille folk at det også i 2.4 må være helt like båter for å være "på like vilkår". Kan det være at du stiller spørsmålene ut ifra LYS-tankegangen for å få et bestemt svar ?

Det som skiller 2.4-miljøene på verdensbasis er ikke det som du spør om, men disse to spørsmålene:

Ønsker du å seile på like vilkår i 2.4 som konstruksjonsklasse og la eldre båter med gyldig målebrev få seile og hevde seg i den grad de klarer det?
Eller:
Ønsker du å seile på like vilkår i 2.4 som One Design klasse med bare de nyeste Norlin Mk3 som tillatte båter og alle andre båter fjernet fra alle regattaer ?

Et sterkt motiv, i tillegg til at alt er likt, blant dem som ønsker One Design, er "å beskytte sin investering" slik at deres nye båt ikke faller i verdi. At de samtidig blir kvitt alle gamle båter og en god del konkurrenter er en tilleggsgevinst. Også eldre Norlin Mk3 vil få startnekt, for det er bare de siste årene at Norlin MK3 har vært helt like. Jeg vil presisere at jeg ser det som helt greit at noen svarer ja på det siste av disse to spørsmålene. Det er et ærlig standpunkt, og det er økonomisk sett helt klart det eneste riktige svaralternativet.

Dine spørsmål antyder at nye båter på samme regel ikke seiler "på like vilkår" og legger derfor ikke opp til et valg mellom de to aktuelle alternativene. Det er første gang jeg har sett at noen i det norske miljøet så tydelig antyder at helt nye design på samme måleregel ikke seiler på like vilkår. Dette er LYS-tankegang overført til et annet målesystem, samtidig som en later som om at det målesystemet ikke eksisterer. Det er som sagt et helt greit standpunkt at noen vil stanse utviklingen, gjøre de siste årgangene av Norlin Mk3 til den eneste gyldige entype og hindre alle andre båter, eldre Norlin Mk3 og alle Norlin Mk3 som er optimalisert i å seile regatta. Men å fremme dette synet ved å late som om R-regelen for 2.4 ikke finnes, er ikke greit for meg. Andre står naturligvis fritt til å mene hva de vil.

Min egen båt måler inn både som vanlig 2.4 og som One Design 2.4, så dette vedkommer ikke meg økonomisk sett. Min båt vil uansett få seile og beholde sin verdi. Jeg ønsker ikke å delta i meningsmålingen din.
Mvh Pål K
NOR 118, NOR 117 og NOR 138.
Pål K

Innlegg ronnyt » Søn Mar 27, 2011 9:20 pm

Mulig jeg har oversett noe Pål, men spørsmålet er vel enkelt. Er man for eller imot ? Og det var vel Norlin MK III som er valgt til OD klassen ?
Bilde
Site Admin
ronnyt
Site Admin

Innlegg Pål K » Søn Mar 27, 2011 9:50 pm

Beklager. Spørsmålet er ikke enkelt. Jeg synes at du bør sette deg bedre inn i problematikken. Det er der jeg tror at du bommer en del, ikke at du mener å feilinformere.
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg Pål K » Søn Mar 27, 2011 10:09 pm

En ting til; Hva mener du med å si at Norlin MkIII blir valgt til OD ? Tror du at Norlin MkIII er et entydig begrep og at alle Norlin MkIII er like ? Det er de jo slett ikke. Det er nye Norlin MKIII som blir valgt som OD - ingen vet i dag hvor gamle Norlin MkIII som kan bli akseptert som OD uten endringer. Du har en 1993-modell bygd i den relativt unøyaktige perioden; tror du at kan den bli godkjent som en OD som den er ? - det er vel ganske usannsynlig. Hvor mye må i så fall gjøres på den ? Er det teknisk mulig å gjøre det ? Er det økonomisk mulig hvis en f.eks. må flytte vant, endre vekter eller bygge om skroget; gamle Norlin Mk3 skiller seg jo ganske mye på volum av undervannskroget. Jeg ser av en annen streng at du driver og sparer vekt - altså at du forholder deg aktivt til R-regelen. Da er du jo allerede ute å kjøre i forhold til OD. En mengde båter er optimalisert til dybgående 1000 mm. Det er ikke tillatt i OD; kjølene må kappes og forkortes. Er det økonomisk forsvarlig på eldre båter ? Jeg synes ikke at du bør gi inntrykk av at Norlin MkIII er et bestemt design hvor alle årganger er like og at alle kan bli godkjent som OD, for det er feil. Selv om de er gjort likeverdige etter R-regelen og har gyldig målebrev.
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg ronnyt » Søn Mar 27, 2011 10:17 pm

Jeg tenkte egentlig ikke å informere i det heletatt, til det er jeg alt for fersk i dette gamet. Jeg ønsket egentlig å starte en tråd om emnet etter å ha lagt ut artikkelen til Harald på hovedsiden. Håpet var vel egentlig å belyse emnet litt her i åpent forum.

Litt morsomt i grunn.. vi har samme meningen om saken når alt kommer til alt :)

Som idrettsjef for Karmøy Seilforening, så står vi litt oppi et lignende dilemma, men da ikke angående båtklasser. Vårt dilemma går mer på at vi som forening vil gi et tilbud til alle typer båter og seilere. Derfor må vi jobbe i bredden. Vi ønsker ikke å eksludere noen. OD er jo som kjent en smal sti å gå på !

Det som er så bra med R-regelen, er jo nettopp dette. Man kan ha hele bredden og det mener jeg er bra for klassen. Hovedsaklig grunnet aktivitetsnivået og mengden deltagere man kan få på vannet. Med å bruke R-regelen som like vilkår, så oppnår man bredde. Det gjør det hele litt spennende i 2.4 miljøet.

MEN i OD er det alltid rettferdig og jeg ser det enklere å starte OD med et helt nytt design eller med en helt ny båt-type. Problemet her er jo at 2.4 klassen ikke har vært OD fra starten av. Vanskelig å gjøre om på og det ville også eksludere ivrige 2.4 seilere. Det er aldri en bra ting.

Hvilket årstall Norlin MK III starten man å bygge det designet som nå ønskes som OD egentlig ?
Bilde
Site Admin
ronnyt
Site Admin

Innlegg ronnyt » Søn Mar 27, 2011 10:23 pm

Bilde
Site Admin
ronnyt
Site Admin

Innlegg Pål K » Man Mar 28, 2011 10:40 am

Bra Ronny - da er vi helt på linje ! Men selvfølgelig lever vi i en fri verden og det må vi leve med. Det blir spennende å se om ISAF i 2012 vil akseptere den nye OD-båten som den rette 2,4mR. Det tviler jeg på, men en vet jo aldri.

For mer enn 30 år siden brøt ei entypegruppe ut av Moth og organiserte seg for å ta over Moth. Det gikk ikke; de ble tvunget til å velge et nytt navn, Europajolle. Så oppnådde de så stor oppslutning at ISAF etter en del år aksepterte "Europe" som egen klasse. Moth lever som konstruksjonsklasse, men stadig mer som eksperimetklasse. Nå suser de av gårde på høye bein ned til undervannsfoiler og ser ut som Moth (mygg).

Den som lever får se. Jeg håper at situasjonen ikke går for mye ut over trivselen under VM.

Mvh Pål K
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg NOR1 » Man Mar 28, 2011 4:21 pm

Vedrørende spørsmålene blir de litt for enkle til at jeg kan svare. Og for meg blir også OD en vanskelig debatt hvis man skal ta utgangspunkt i en båt eller design. For meg er det viktigst at flest seiler 2.4 og synes det er gøy. Og da mener jeg at debatten skal dreie som om følgende. Hvorfor seiler vi 2.4? Jeg vet at det er mange svar på det. Som oftes er det tre typer varianter som går igjen: Jeg vil satse mot Paralympic i seiling, Jeg vil seile mot seilere på et høyt nivå uten at jeg lenger må trene fysisk (det gjorde jeg når jeg var aktiv, nå seiler jeg på fritiden), Jeg ønsker å utvikle min båt slik at den går fortere.

Det første svaret vil jeg svare. Jeg seiler 2.4 ene og alene fordi jeg vil seile i Parlympic og WorldCup
Det andre svaret svarer mange spesielt fra Sverige og en del seilere som har seilt OL klasser. De ønsker fortsatt det høye nivået, men uten det fysiske
Det tredje svaret er litt delt, for en del som svarte enten 1 eller 2 kan også svare dette. Men da kun fordi de vil gjøre sin båt litt bedre enn den de har fått fra fabrikk. Disse seilerne svarer da egentlig først svar 1 eller 2 og er ikke dem jeg sikter til. De som svarer svar 3 er de som endrer sin båt utvendig (ikke inkludert de som endrer kjøldybden på Nm3) Ole Eide er et navn, et annet er Hasse Malmsten. Interessen er i tillegg til å seile finne et design som er bedre enn de har laget eller er laget av andre.

For meg må debatten dreie rundt følgende. Hvor får vi flest seilere? Blir vi flere hvis vi alle må konstruerer egne båter, hvis vi får dem fra en fabrikk og vi kan utbedre litt selv eventuelt lage egnde båter hvis ønskelig eller at vi har helt like båter som ikke kan endres med mindre tillatte endringer er spesifisert i en regel? Jeg har ikke noe svar. Men jeg er ganske sikker på at vi ikke får flere seilere hvis klassen ikke vet hvor vi skal. Dermed må vi først finne ut hva som skaper flest seilere, og hvis svaret på det entydig er OD da kan vi begynne en diskusjon internasjonalt og fremlegge for ISAF at argumentet for OD er det felles ønske om flere seilere i vår klasse og at det beviselig vil bli flere seilere hvis vi endres fra en konstruksjonsklasse til en OD.

Personlig ønsker jeg flere seilere, jeg er veldig overbevist om at svar 3 ikke gir flere seilere. Men om OD alene gir veldig mange nye seilere er jeg veldig tvilende til. Jeg tror og håper ISAF ikke vil godta to konkurrende klasser som er helt like. Men at de, hvis vi virkelig ønsker å gjøre en endring, aksepterer våre forslag.
NOR1

Innlegg Pål K » Tor Mar 31, 2011 1:29 pm

Noen sier til meg at jeg overreagerte da jeg protesterte på avstemmingsmåten. Det var ikke meningen å stoppe alt; Ronny gjorde jo et godt forsøk, og Harald vil ha meningsmåling slik at han vet hvor vi i Norge står etter hvert som dette drar seg til.

Det jeg reagerte på var bare spørsmålet sett i forhold til det første svaralternativet: "Er du for entypeklasse ? Ja da kan vi kappseile på like vilkår". Den kombinasjonen syntes jeg kunne leses som at en måtte ha entypeklasse for å kunne seile på like vilkår. Det er jo ikke tilfelle, for hvis alle båter er innmålt etter en regel, så seiler vi på like vilkår uten at båtene trenger å være entype.

Jeg synes at Ronny og Harald bør samsnakkes om gode spørsmål og sette opp avstemningen på nytt, og at vi så bør stemme alle sammen.
Mvh Pål K
Pål K

Neste

Gå til Seilforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest