[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
Norsk 2.4 mR Klubb • Se emne - 2.4mR One Design ?

2.4mR One Design ?

For alt som har med seiling å gjøre

Er du for Entype klasse i 2.4mR

Ja, da kan vi kappseile på like vilkår
0
Ingen stemmer
Nei, vi risikerer å miste for mange båter ut av klassen
3
75%
Vet ikke.
1
25%

Antall stemmer : 4

Re: 2.4mR One Design ?

Innlegg harald » Tor Mar 31, 2011 7:13 pm

Hvilken betydning vil opprettelse av en 2,4m entypeklasse ha for norske seilere?

De to første årene vil det ikke ha noen betydning for noen, annet enn diskusjoner og følelser.
Fra det tidspunkt ISAF måtte komme til å godkjenne en slik klasse (mest sannsynligvis 2013), vil det mest sannsynlig få betydning for de som vil seile VM for funksjonshemmede og de som vil seile kvalifisering for paralympiks, da et av formålene med entype er å erstatte nåværende app. K. Det vil si Bjørnar og/eller andre som ønsker å seile desse regattaene. Oss andre har det ingen betydning for. Alle seilaser som er aktuelle for oss vil være åpne for alle 2,4m, både entype og alle andre. Det er dog en viss fare for at f. eks. Nordamerikansk mesterskap kommer til å være kun for entypeklassen, men det er sjelden norske deltakere der (Bjørnar deltok i 2009 pga. at det var tune up til VM). Det er også en viss mulighet for at noen regattaer i Sverige kan komme til å bli for kun entype, men det er altfor tidlig å vite noe om. Jeg ser derfor ingen grunn til at vi her i Norge skal bruke tid og penger på å måle våre båter inn som entype.
Den sannsynlig største betydning er at den åpne klassen etterhvert blir så liten internasjonalt at det blir vanskelig å opprettholde dagens aktivitet.

Harald
harald

Innlegg stradivari335 » Tor Mai 12, 2011 9:07 pm

Vad grundar du slutsatsen om 2,4 klassen öde på?

Mvh

Hasse/SWE335
stradivari335

Innlegg Pål K » Lør Mai 14, 2011 9:23 am

I anledning det forestående årsmøtet har jeg skrevet et innlegg på medlemsforumet. Jeg har blitt oppfordret til å legge det ut offentlig. Derfor har jeg endret litt på begynnelsen for i mindre grad å sikte det inn mot vår egen klasseklubb. Det ligger også på engelsk på det internasjonale forumet. Her er det:

Norge diskuterer OD for årsmøtet 2011
Jeg vet ikke om det er så klokt å stikke hodet fram, men noen bør jo gjøre det. Som vanlig medlem av klasseklubben har jeg presentert denne teksten for de norske 2.4-seilerne og så blitt spurt om å presentere den internasjonalt, for å finne ut om tankene kan deles av seilere fra andre nasjoner.

Kun 3 måneder gjenstår til VM og 2011-årsmøtet i den internasjonale klasseklubben. Norske seilere diskuterer nå OD-spørsmålet med sikte på å avgjøre de norske standpunktene ved det kommende årsmøtet.

Gjennom mange år - litt bedre det siste året - har informasjonsaktiviteten i 2.4mR-klassen internasjonalt etter mitt syn vært altfor dårlig. Dersom alle medlemmer hadde vært bedre oppdatert på regler og hendelser, og dersom klassen hadde vært mer aktiv på å få fram nye design, så tror jeg at situasjonen i klassen hadde vært annerledes.

Jeg prøver meg på en kort oppdatering:

Årsmøtet, AGM, i den internasjonale klasseklubben, ICA, søkte til ISAF om å få opprette en Norlin Mk3 OD-versjon innenfor klassen. Søknaden ble behandlet av ISAF Equipment Committee, det organet som styrer godkjenning av klasseklubber, i november 2010. Referatet står på ISAFs hjemmeside:

Søknaden om en OD versjon innenfor klassen basert på Norlin Mk3 ble mottatt av EC. Det var enighet om at enhver OD-spesifikasjon innenfor den internasjonale 2.4mR-klassen som i seg selv ønsker å bli ansett som en egen klasse, må søke om en ISAF klassestatus når den tilfredsstiller kravene i reglene.
Svaret var som ventet og i henhold til reglene og vanlig praksis. Ulike innspill og manglende informasjon gjennom mange år kan ha fått seilere til å tro at beslutninger tas ved avstemning på AGM og at ISAF kan tvinges til å adlyde. Det er en feilaktig ønsketenking. Når en båttype er godkjent av ISAF som internasjonal klasse, slik som 2.4mR ble det i 1992, er det ISAF ved Equipment Committee som styrer klassen. Flertallsvedtak ved AGM er kun å anse som søknader til ISAF Equipment Committee.

Med bakgrunn i denne avklaringen fra ISAF skriver formann Karl Wessberg i et leserinnlegg på det internasjonale forumet:

For tiden er den internasjonale klasseklubben for 2.4 mR (dette betyr den åpne konstruksjonen klasse) den eneste klasseorganisasjonen for 2.4 mR som er anerkjent av ISAF. Ved AGM 2011 i Ålesund vil det ikke bli stemt over om den åpne 2.4-klassen skal bli en OD-klasse. OD-klassen må selv gjøre seg fortjent til status som i internasjonal klasse ved å oppfylle ISAF forskriften.

Konstruksjonsklassen 2.4mR er altså i beste velgående, men det er fullt tillatt å skape en helt ny OD-klasse. OD-forkjemperne har nylig fortalt om sine planer slik:

Det er planlagt at den første generalforsamlingen (for en OD-organisasjon) vil bli avholdt ved 2.4mR VM i Ålesund, Norge på et annet tidspunkt enn det vanlige årsmøtet - AGM - for den internasjonale 2.4mR-klassen - ICA. Planen er å invitere alle de nasjonale klasseklubbene - NCA - til å bli med i den nye OD-klasseorganisasjonen - ODCA -kort tid etter at OD-klassen er dannet, og be dem om å oppnevne en representant fra de av sine medlemmer som er til stede ved VM. Hver NCA som møter det nye ODCA vil ha én stemme på første generalforsamling, og første kontingent for 2011 er bare 10 euro per NCA. NCA-ene oppfordres til å forbli medlemmer av 2.4mR ICA også, og den nåværende planen er å splitte den eksisterende årlige kontingent til ICA til støtte for begge klasseorganisasjonene.

Det er også planlagt at målere i Europa og Nord-Amerika vil bli utstyrt med klasseregelen, måleskjemaer og maler for å kunne "OD-sertifisere" Norlin Mk3-båter hvor eierne eiere ønsker å få dette gjort. NCA-ene oppfordres til å legge til rette for slik sertifiseringen ved sitt nasjonale mesterskap, og det vil bli anledning til å "OD-sertifisere" båter ved 2.4mR VM i Ålesund, Norge. Vårt håp og intensjon er å "OD-sertifisere” nok båter innen midten av 2012 slik at vi kan søke ISAF om å bli godkjent som en anerkjent klasse på det årlige novembermøtet.

Det har i mange år vært en litt unødvendig usikkerhet om hvordan OD kan virkeliggjøres, men OD-tilhengerne ser nå ut til å ha akseptert beskjeden fra ISAF om at de må etablere en ny klasse i henhold til reglene. Kravet er at det må innmåles minimum 20 Norlin Mk3 OD i hver av 6 nasjoner på 3 kontinenter før søknaden kan sendes til ISAF.

En kan naturligvis beklage at klassen splittes, men etter mitt syn går dette nå i rimelig grad etter boka. Jeg er imidlertid litt i tvil om metodene. Styret for 2.4mR, med unntak av formannen, har nylig utnevnt seg som styre også for den nye OD-organisasjonen, foreløpig bare med dem selv som medlemmer. Det er for så vidt greit nok, vi lever i en fri verden, men det skurrer litt på lojalitet. Når valgte representanter skifter lojalitet og går over til å arbeide for noe annet enn de er valgt til å arbeide for, er det vanlig og at de umiddelbart fratre sine verv i organisasjonens hovedstyre. I utvalg er det annerledes; der trenger en først og fremst en personer med stor innsikt. Hva de ellers er mest opptatt av er mindre viktig.

At hovedstyrerepresentantene blir sittende i sine verv og fra den posisjonen fremmer en plan for å ”ta med seg” mest mulig fra den organisasjonen de forlater, kan lett oppfattes som støtende og dermed konfliktskapende, selv om jeg ikke kan se at metoden er ulovlig. Jeg håper at situasjonen blir korrigert på en vennlig måte under VM, slik at klassen igjen kan opptre som seriøs.

De nasjonale klasseklubbene oppfordres til å stå som medlemmer både i 2.4mR og i den nye OD-organisasjonen. Å melde inn en hel organisasjon i en annen kan ikke gjøres uten årsmøtebehandling.

Båtmateriellet i klassen er svært variert og lite oversiktlig. Medregnet de 5 første designene som kom før klassen ble knyttet til R-formelen og som neppe måler inn, finnes det nærmere 40 ulike design, hvorav 3 av de 5 første fortsatt seiles som lokale OD-klasser. Norlin Mk3 er ikke ett bestemt design. Tankmålinger viser ulikt deplasement og dermed ulik vekt og rettende moment. Innermodulene, vantinnfestingene, rorstammeinnfestingen og hele riggene har blitt forandret mange ganger. Designet finnes i minst 5 - 6 ulike varianter. I tillegg har svært mange båter fått dypere kjøl og vektinnsparinger med enda bedre rettende moment som resultat. Kanter på undervannskrogene har blitt spisset for bedre slipp og løft. Alt innenfor reglene. Jeg vil tro at bare relativt nye Norlin Mk3 på en økonomisk måte kan bygges om til OD. Min egen 2010-modell holder mål, så jeg har ingen egeninteresse i dette.

Norlin MK3 kom bare 7 år etter at klassen oppstod. Serieproduksjon har ført til utbredelsen, men de stadige forandringene fra produsentens side gjennom mer enn 20 år har dokumentert at designet ikke har vært optimalt. Jeg ser ikke bort ifra at designet nå er nær det optimale, men holder likevel åpent at det kan komme bedre båter i fremtiden. Fremfor alt kan de bli billigere dersom det er konkurranse mellom flere produsenter og ulike design.

Likevel må en naturligvis akseptere at mange vil opprette en OD-klasse av de siste Norlin Mk3. Det bekymrer meg at det kan gå ut over 2.4-klassen, men jeg ønsker dem likevel lykke til og håper på et godt samarbeid.

Alt er ikke på plass i 2.4-klassen. Flere forhold bør kunne forbedres og jeg ønsker at klassen i tiden fremover setter fokus på disse.

Målesituasjonen har bedret seg, men det er fortsatt en vei å gå. Nøyaktig måling skaper likhet, uten å hindre at nye design kan få innpass.

Informasjonsaktiviteten i klassen har gjennom svært mange år vært altfor svak, kanskje på grunn av konflikter omkring OD. Jeg har aldri forstått hvorfor klassens ledere har vært så utrolig tause på forumene. Svak informasjon skaper misforståelser, flere konflikter og hindrer klassens utvikling. Informasjonen må bedres.

2.4-klassen er liten på verdensbasis. Nye design finnes, men usikkerhet og kampfronter innen klassen har gjort at de i liten grad blir satt i produksjon. Antallet produsenter er så lavt at det ikke finnes konkurranse på pris. Etter mitt syn har vi ikke råd til denne nedbrytende og svært langvarige uenigheten. Den hindrer informasjon, felles glede over å seile i klassen og er det største hinder for klassens vekst og utvikling. Jeg hadde forstått det dersom klassen bestod av en gjeng uenige og umodne ungdommer. Såpass høy som gjennomsnittsalderen er og i lys av at dette er en hobby, en lek for å ha glede i livet, så ber jeg å bli hørt i mitt ønske om at alle nå bør legge godviljen til for klassens enhet og vekst, også om veksten vil skje i mer enn den ene retningen som en selv tror mest på.

Mine synspunkter kan oppsummeres slik:
1. 2.4mR-klassen bør ikke motarbeide at det opprettes en selvstendig organisasjon som arbeider for at en båt som har startet som 2.4mR oppnår ISAF status som internasjonal OD-klasse under et eget navn.
2. Den norske klasseklubben for 2.4mR bør ikke melde seg inn i den nye OD-organisasjonen før årsmøtet eventuelt har vedtatt dette.
3. For at den internasjonale klasseklubben for konstruksjonsklassen 2.4mR skal ha tillit blant medlemmene, bør de personer som blir valgt inn hovedstyret ikke samtidig aktivt fremme en ny klasse som vil kunne oppfattes som konkurrerende. Som fagpersoner bør de imidlertid kunne velges til ulike utvalg.
4. Informasjonsaktiviteten i 2.4-klassen bør intensiveres.
5. Målesituasjonen i klassen bør bedres ytterligere, slik at en er sikker på at alle båter måler inn etter reglene og derved er likeverdige i regatta.
6. Den internasjonale klasseklubben for 2.4mR bør ut ifra ISAFs avklaring fastslå hvordan regattaaktiviteten i klassen vil arte seg i årene fremover, og derved skape større sikkerhet for nye produsenter av ulike 2.4-design, mer utvikling og lavere priser.

Mvh Pål K
Mvh Pål K
NOR 118, NOR 117 og NOR 138.
Pål K

Innlegg Pål K » Lør Jul 23, 2011 2:16 pm

Det finnes mye desinformasjon, og det ser dessverre ut til at mange ikke kjenner til reglene innen seilsporten og dens organisasjoner.

Nasjonale klassder godkjennes av det nasjonale seilforbundet. Internasjonale klasser godkjennes av ISAF. Som vel alle er klar over hvis de tenker seg om, så finnes det for tiden ingen OD-klasse innenfor 2.4-seiling, kun en interimskomite. En klasse med 2.4 eller 2.4mR i navnet ville dessuten være en meningsløshet som ikke vil kunne goidkjennes verken av et nasjonalt seilforbund eller av ISAF, for disse tallene/bokstavene har sammenheng med den byggeformelen som skal tillate at designene skal kunne være ulike - og det kan de ikke være i en OD-klasse. Dessuten har en ny klasse ikke lov til å "ta med seg" noe fra en klasse som skal eksistere videre. I novemmber 2010 avslo ISAF kap. K (OD) inne i 2.4-regelen og samtidig antydet ISAF et lovlig navn på en mulig fremtidig klasse: "Norlin Mk3 OD". Det er det faktisk bare å ta konsekvensen av.

OD-tilhengerne står naturligvis helt fritt til å skape en klasse. Det har blitt gjort før, også etter utbrudd fra konstruksjonsklasser. De trenger å skrive en klasseregel og få aksept fra ISAF på at det ikke finnes feil i den, så må de måle inn 20 OD-båter i hvert av 6 land i 3 verdensdeler, altså minimum 120 båter hvis de er helt jevnt fordelt, og så er det bare å søke til ISAF om godkjenning.

La oss diskutere dette innenfor reglene. Å diskutere noe som ikke er mulig og ikke har vært det på ganske mange 10-år, er bortkastet tid og skaper bare misforståelser.

Tidlig i vår ønsket OD-tilhengerne en egen klasse. Nå ønsker de å være i 2.4-klassen med en eller annen ordning. Det synes jeg er flott, båten blir ingen formell OD på øyeblikket, men 2.4-seilingen holdes samlet og det nyttige arbeidet som er gjort innen OD-initiativet kan bli til nytte for alle.

Ronny spør hvor gammel Norlin Mk3 er. Den første ble laget som one-off i 1988, kun 5 år etter at klassen ble skapt. Designet er altså 23 år gammelt, fra lenge før revolusjonen på deplasementbåter ga raskere og tørrere båter. Norlin Mk3 er neppe en optimal 2.4, men det spiller ingen rolle hvis den på sikt blir OD. Så lenge alle er like, er ikke det noe problem. Jeg seiler f.eks. 12,5kvm som er et OD-design fra 1930. Nye design innen 2.4 som konstruksjonsklasse vil - og skal - bli bedre og billigere; det er liksom det som er vitsen med en konstruksjonsklasse. At de blir raskere, tviler jeg på - det blir i tilfelle helt marginalt - men jeg ønsker meg tørrere design, både på kryss og spesielt på unnavind. Å seile ubåt er ingen fornøyelse.

Siden Norlin MK3 kom i serieproduksjon og begynte å dominere, har det blitt bygget en del one-offs av andre design, men det har vært vanskelig å få i gang serieproduksjon. I vår startet Pure Sailing i Nederland med å seriebygge "Pure Sailing 2.4 MK6". Det er en modifisert Södergren Mk5, derfor nummeret. De skrev kontrakt med 7 kunder. Jeg har hatt en lang samtale med bedriftslederen. OD-tihengere tok kontakt med kundene og klarte å skremme bort 4 av dem. De truet også bedriftlederen med at hvis han våget å bygge noen 2.4, så skulle de sørge for at ingen måler ville våge å måle båtene. 3 kunder ga likevel ikke etter for presset og 3 båter ble bygget. Fabrikken bygger nå en fjerde båt uten å ha kunde til den.

I England har 2point4sailing.co.uk igangsatt bygging av Stradivari MK3. De har 10 båter i ordre, hvorav 2 er skrogferdige og utrustes nå (jeg har bilder). I England er det færre aggressive OD-tilhengere og derfor mindre sjanse for at kunder blir skremt bort. Båtene i Nederland og England har omtrent samme dekkslayout og system for masteavstivning, men skroglinjene og byggemetodene er ulike. En har tatt konsekvensen av ulempene med soric som kjernemateriale (som vi kan diskutere en annen gang; min båt har soric) og gått tilbake til et stivere laminat. Om de seiler like bra som Norlin MK3 vet ingen - det er som det skal være i en konstruksjonsklasse. Begge designene er uaktuelle for de som vil delta i regattaer kun for funksjonshemmede, men siden prisene er betraktelig lavere så kan det kanskje finnes funksjonsfriske kjøpere. Levert i England ligger Stradivari Mk3 3000 pund eller NOK 26400 lavere i pris enn Norlin Mk3 (med frakt til England). Penger det også.

2.4mR er en konstruksjonsklasse og å få mange design i serieproduklsjon er derfor et klart mål for klassen, både for å få til utvikling i retning av bedre båter og ikke minst for å få ned prisene, fordeler som ikke oppnås med OD. Men OD gir klart bedre sikkerhet for investeringen for de som allerede har kjøpt en slik båt.

Tilhengere av en mulig fremtidig Norlin Mk3 OD Class må naturligvis få fortsette sitt arbeid i retning av å skape en klasse. Deres arbeid har så langt medført bedre bygging og sikrere måling, og de vil uansett ikke klare å få på plass minimum 120 absolutt like båter på flere år. Dessuten er viktig å holde all 2.4-seiling samlet - flere er vi ikke. Men OD-arbeidet bør etter min mening foregå med hederlige midler - å true produsenter av andre design til å gi opp hører ingen steder hjemme.
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg Tom Lauritz » Søn Jul 24, 2011 3:05 pm

Veldig bra info om eit høgaktuelt tema Pål !
Tom Lauritz
Tom Lauritz

Innlegg Micro Midas II » Man Jul 25, 2011 7:57 am

Takk for oppklarende innlegg Pål!! Jeg støtter deg 100% i dette med å beholde konstruksjonsklassen, spesielt med tanke på å få flere forskjelloige design i produksjon for å få prisene ned. Jeg er også overbevist om ar N3 ikke er det OPTIMALE designet, hadde dagens dataprogrammer fått bryne seg hadde nok resultatet blitt noe anerledes ja... Utenom OE design er det Onassison (one off) som er mest ulik N3. Som kjent er jo OE merkbart tørrere å seile enn N3. Vi må jobbe for å beholde konstruksjonsklasse, være åpen for nye design (bare de måler inn korrekt) og gjerne seile sammen med evt. OD båter (så lenge de måler inn korrekt). Hoved målet uansett er jo å bli flest mulig seilere i denne enestående båtklassen!!
Bjørn Ole
NOR 131
Micro Midas IV
Brukerens avatar
Micro Midas II

Innlegg Micro Midas II » Man Jul 25, 2011 6:59 pm

Ossianisson innovativ 2.4mR med baugspyd!!
os.jpg
Bjørn Ole
NOR 131
Micro Midas IV
Brukerens avatar
Micro Midas II

Innlegg Pål K » Søn Jul 31, 2011 6:32 pm

En liten retting: Sødergren MK6, en litt mer eksperimentell båt, ble det produsert noen få av i Estland. Det er derfor ikke sikkert at Pure Sailings båt blir hetende Mk6. Den er formmessig identisk med Sødergren Mk5, men byggemetoden, styrken og vektene er endret. Kanskje blir navnet MkV.2 Baugspydet på Calle Ossiansons båt er ikke tillatt i dag.
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg Pål K » Søn Jul 31, 2011 6:41 pm

Dessverre vil det nok gå mange år før vi får prøveseile et av de to nye designene. For selv om de er rimelige, så må jo noen ta sjanse på å kjøpe noe som er utprøvd. I gamle dager satte de opp utloddningsbåter for å komme videre i denne situasjonen. Kanskje kunne vi lodde ut kjøperett til en slik ny båt ? Altså at premien er å få kjøpe en slik båt for det den koster minus det beløpet som har kommet inn på utloddningen. Merkelig opplegg - men kanskje....
Mvh Pål K
Pål K

Innlegg harald » Man Aug 01, 2011 12:02 am

Hvor finner du at baugsprydet ikke er godkjent?

Harald
harald

ForrigeNeste

Gå til Seilforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest