NC4 2014 fra cockpiten til NOR116

Ronnyt/ september 22, 2014/ Rapporter fra regattabanen, Regattaer

NC4 – Ran Eintype Regatta 20.-21.09.2014

Om en fin helg, et vrient toppmerke og om U-116.

Det ble 12 stk 2.4mR seilere som tok veien til Ran seilforening. I tillegg til oss var det 12 x Ynglinger, 4 x F18, 3 x Melges og en enslig Express som deltok på Entype. Lørdagen var det også klubbmesterskap i tur/hav klassen med 28 påmeldte, så det var mye aktivitet på fjorden. image

Entypeseilerne var fordelt på 2 baneområder og vi fikk seile helt alene på vårt område. Lørdagen var det lett, vekslende vind fra sør og til dels mye regn, vår bane ble lagt til et område knapt 0.5NM øst for seilforeningen. Et greit område, men toppmerket lå ganske langt inne i ei bukt og det var flere ganger nesten vindstille rundt merket. Mange fant etter hvert ut at det lønte seg å krysse opp på høyresiden av banen, så det får vi andre huske til neste gang. For min egen del hadde jeg mange fine starter og greie krysslegg, men tapte for mye på lensen.

Det var tette starter, noen tjuvstarter og én generell tilbakekalling. Starten i race nr.3 ble det imidlertid litt mye av det gode, og da REGARDLESS gjorde noen krumspring for å unngå tjuvstart samtidig som det kom en vindbøye, endte det et respektabelt hull i skroget til MICRO MIDAS II. Da starten gikk hang båtene godt sammen i en heftig omfavnelse, og MICRO MIDAS II måtte bryte resten av løpene den dagen. REGARDLESS seilte uansett videre etter han kom løs fra hekkstaget til MICRO MIDAS II og vant like godt løpet selv om han etterpå ble disket.

Etter 4 timer hadde vi gjennomført 6 løp og kunne seile inn til havnen. Flere mente at toppmerket nok burde vært flyttet litt ut fra bukta, men ellers gjorde banemannskapet en super jobb. Etter vi kom på land ble det servert fiskesuppe i seilforeningen.

Lørdag kveld var det Seglerfest på klubbhuset. Det var et arrangement både for Entypeseilerne og for Ranseilere med mannskap, ektefeller og kjærester. Det var en fin fest med middag, sang musikkinnslag, premieutdelinger og til slutt et danseband. Men det kan vel hende at det hadde vært like kjekt med et eget opplegg om kvelden, men det får vi eventuelt diskutere til neste år.

Søndag var det meldt 10-14 m/s vind fra NW. Det var fint om morgenen, og jeg gikk ut som første båt. Den siste halve timen før starten begynte vinden å øke, og det ble etter hvert også en del bølger. Starten ble utsatt et kvarter og det blåste friskt. Jeg hadde en super start og gjorde det greit første krysslegg selv om mye av fokuset gikk på å pumpe båten. Lensen var rimelig frisk, og jeg logget 9.3 knop som maksfart. Halvveis opp mot toppmerket på andre krysslegg klarte jeg imidlertid ikke å holde tritt med pumpingen. Det kom et par gode sjøer som fylte båten opp til cleatbrettet, jeg prøvde å falle av til lens men det gikk ikke mange sekunder før båten var helt full med vann.

Den besto flytetesten, men jeg klarte ikke å redusere vannmengden i båten. Jeg begynte å ta ned seilene, først fokka, deretter storseilet. En bøyebåt som kom forbi overtok storseilet og jeg drev nedover banen med fokka 1/3 oppe. Hadde grei kurs mot havna, og klarte å styre båten noenlunde. Fikk slep inn de siste meterne, og kom meg greit til havn, énerfaring rikere. Jeg lovte meg selv at jeg skulle installere elektrisk pumpe i båten og trene mer på hardvindseiling, men det var uansett en kjekk opplevelse som jeg ikke ville vært foruten.