Rapport fra VM 2012

Gipsy/ oktober 2, 2012/ Rapporter fra regattabanen, Regattaer

Rapport fra tur til VM for 2,4mR i Porto san Georgio, Italia, september 2012.

4 norske var påmeldt til VM 2012. Jeg tok turen som kombinert bilferie og VM-tur.
Jeg og kona Unni startet søndag 9/9 med Kiel-ferga fra Oslo, med 2 båter på tilhengeren, og ankom Porto san Georgio fredag 14. etter ca. 2000 km og 4 overnattinger. De fleste seilerne skulle bo på samme hotell som oss, ca. 5 min. gangtid ned til havna.
Avdelingen i havna der VM skulle foregå, var gjort i stand veldig fint med gode brygger og alle mulige fasiliteter, og pyntet med blomster, flagg og fargede lys om natten. Vi ble veldig godt mottatt av masse hyggelige funksjonærer på alle plan.
I VM-havna blåste det kuling mot land, og sjøen brøt langt utenfor moloen i det grunne vannet, så båten ble rigget men ikke sjøsatt. Lørdag hadde vinden løyet, men sjøen gikk fortsatt høy. Båten ble sjøsatt og jeg fikk et par timer på vannet sammen med engelske og franske seilere. Resten av dagen samt søndag gikk med til kontrollmåling av båter i tank etter ønske fra ISAF. Mandag ble det for meg registrering og kontroll, samt møte i ICA.
Tirsdag ble båten klargjort og sjøsatt i god tid før tune up regatta. Jeg forsøkte å starte ved båten, og kom som vanlig dårlig ut uten fart. (Jeg begynner å tro at de som starter ved båten er mer interessert i å holde tilbake konkurrentene enn å få en god start selv).
Det ble derved bestemt at jeg ikke skulle starte ved båten resten av VM. Regattaen ble etter hvert avblåst pga. manglende vind.
Om kvelden var det en gedigen åpningsseremoni med bl. annet flaggparade, danseoppvisning og masse taler.
Onsdag var det alvor og 3 regattaer. Været var fint og vinden passe (3-6 m/s). I første startet jeg ved le-merket med god fart, og ledet VM etter halve kryssen. Etter hvert ble jeg tatt igjen og kom inn som nr. 6. I andre startet jeg litt lengre opp på linjen, men kom godt ut med god fart. I mål som nr. 11. I tredje startet jeg igjen ved le-merket, og lå lenge som nr. 2. På siste lens ble jeg litt for grådig og ville forsøke å ta teten, men ble i stedet forbiseilt av VM-vinneren og endte som nr. 3. En meget oppløftende første dag.Etter innkomst hver dag var det gratis mat og drikke.
Neste natt blåste det igjen opp til kuling, som heldigvis løyet ganske fort, men sjøen gikk så høy at regattaen ble utsatt ca. 3 timer. Utpå ettermiddagen ble dagens to regattaer gjennomført i høy sjø og krevende forhold. Jeg begynte med en elendig start og ble nr. 26 i første, og noe bedre i neste med en 11. plass. Jeg var nok litt redd for nærkontakt med andre båter i den høye sjøen, og ville ikke risikere skader. Det var også et problem at vi som valgte å starte ved Bb ende av linja hverken hørte lydsignalene eller så flaggene på startbåten. Jeg håpet å få stryke 26.-plassen og følte at jeg fortsatt var med i kampen i toppen.
Om kvelden var det grand galla med masse god mat og masse taler etc.
Fredag skulle det igjen seiles tre race i perfekte forhold. I det første fikk jeg en litt vanskelig start, men berget en 12. plass. I neste fikk jeg en god start, og låg lenge på 3. plass, men seilte meg opp til 2. på andre kryss. Tredje gikk også bra og jeg ble nr. 4 i mål. Jeg låg derved nr. 6 etter 8 regattaer, og var sist av de 6 som fortsatt kunne vinne VM.
Lørdag kom med samme fine været. VM skulle nå avgjøres i de to siste racene. I teten stod kampen mellom Peter Andersson og Stellan Berlin om seieren, mens vi andre skulle gjøre opp om de neste plassene. Jeg fikk en bra start i første og kom i mål som nr. 5. Jeg hadde fortsatt mulighet til bronse om jeg vant siste seilas og Megan ikke ble bedre enn 9, men den muligheten ble spolert av en dårlig start. Jeg kom i mål som nr. 17, og fikk derved beholde 6. plassen som jeg er godt fornøyd med, selv om de fleste paralympic-seilerne ikke var der.
Stevnet ble avsluttet om kvelden med en prangende og langvarig premieutdeling, hvor jeg også fikk vandrepremien for Grand Master.
Hele VM-arrangementet ble en stor positiv opplevelse som jeg kommer til å tenke tilbake på med glede i lang tid, spesielt alle de hyggelige menneskene jeg ble kjent med.
Søndag startet hjemturen, 3000 km med 4 overnattinger.