Bli kjent med vår webmaster Ronny Tollaksen

Bjorno/ mars 22, 2015/ Ukategorisert

ronnybilde

 

 

 

 

 

 

HVORDAN BLE DU INTRODUSERT FOR 2.4mR ?

Jeg er definitivt ikke en av de som fikk seiling inn med morsmelken. I voksen alder var det ”en på jobben” som var medeier i en x-99. Båten var akkurat lappet sammen etter å ha stått ”high and dry” i avisene, knust oppå land i et dårlig slag. Jeg ble hyret som rekkekjøtt på denne kjendisen i 2005 og hadde da liten og ingen forståelse av hva seiling egentlig var. Kost meg på sjøen hele livet, men ikke seilt. Jeg ble selvsagt revet med og seiling ble fort en del av blodet mitt. Det gikk jo som måtte. Man blir fort hekta på å seile like båter på bane og X-35 var min religion i 5 år. Mens vi andre seilte store båter, så dukket det plutselig opp en liten nymalt farkost i havna. Det var en slik båt jeg hadde sett på nettet, da gjerne seilt av Bjørnar. Som nyfrelst seiler og forbannet over å slite med å skaffe mannskap hver eneste seilas, så virket dette umiddelbart spennende. Kom raskt i kontakt med Bjørn Ole i foreningen vår, som eide denne lille seilbåten. Han hadde allerede fått meg seg Øystein Djønne og de hentet inn båter fra fjern og nær. Tja.. da var det bare å kaste seg på.

 

HVILKEN BÅT SEILER DU OG HVA SLAGS UTSTYR BRUKER DU?

 

Da Bjørn Ole så vennlig hjalp meg i gang, så var veien kort til å ta kontakt med miljøet i Ålesund. Vårt eget 2.4mR orakel: Pål Kragset, hadde masse å fortelle og selvsagt en inn stegs båt til salgs. Så det endte med NOR56, en Sødergren MK2. Den var lyseblå og fæl å se på med rødt seigt bunnstoff. Da kom det en ny hobby på banen: Pusse opp båter ! NOR56 fikk nytt liv og den ble seilt den første sesongen min. Ettersom dette var en eldre båt og de andre i seilforeningen allerede hadde byttet ut sine 2.4mR, så ble raskt NOR82 ( Norlin MKIII ) mitt neste offer for en real overhaling. Denne ble med til VM i Ålesund og jeg valgte å kjøpe helt nye Granseil til båten, samt noe brukt North fra Sverige. Vi forsøker jo å skaffe nye båter til klassen hele tiden, så da må det nyere båter inn også. Det endte med at jeg kom over en Svensk optimalisert 2004 modell. Norlin MKIII med divinycell kjernemateriale. Dette var en bra båt og det var ikke tvil om at jeg igjen skulle ha meg et nytt offer til å pusse på i garasjen. NOR129 er min nåværende båt og den ønsker jeg å holde på. På seilfronten så holder jeg meg til Northsails på normal og lettvind. Når det blåser opp og jeg er i mitt ess, så er det Granseil som heises. De samme Granseilene som ble kjøpt inn til NOR82. Panserseila ! Ellers har jeg med meg Velocitek og en vanntett Bluetooth høyttaler om bord. Litt AC/DC i mye vind får hjertet til å dunke litt ekstra. Beste tips til uunnværlig utstyr er tørrdrakt.  

 

HVA SKAL DU SEILE I 2015 OG HVILKE MÅL HAR DU SATT DEG ?

Sesongen 2015 har jeg tenkt å seile lokale treninger på Tirsdager, samtlige NC, NOM, AIC, NM, SM og VM, så det blir en spennende og travel sesong. Mitt mål for sesongen er som vanlig å ha det gøy, med de flotte seilerne i vår klasse. Av de mer seiltekniske målene, så ønsker jeg å bli bedre på å «lese» banen. Startene har jeg masse å bli bedre på, jeg roter meg for ofte inn i dårlige situasjoner.

Plasseringsmessig, så ønsker jeg å kunne være med i toppen av og til. Det er realistisk å plukke noen 1. plasser i enkelrace, men det viser seg vanskelig å vinne sammenlagt

 

HVORFOR MENER DU ANDRE BØR SEILE 2.4mR ?

 

For det første er det en misforstått båtklasse. Jeg har alt for mange ganger fått høre at «dette er jo en handicap båt». For de som tror at dette virkelig er seilbåtens rullestol, så har de misforstått mye. Derimot så er båttypen utformet på en slik måte at den ikke skiller mellom ung, gammel, liten, tung, mann, dame eller handicap. Hovedsaklig er det seilerens lave tyngdepunkt i cockpit som gjør dette. Det er virkelig et fortrinn. Samtidig er båten en nedskalert storbåt, den oppfører seg derfor som en stor kjølbåt i vannet på mange måter. Den er bare så sinnsykt mye mer fintfølende og kritisk til dine valg om bord. Små justeringer i sjøtene kan gjøre store utslag. Det å sitte i fartsretningen og sitte så nær vannet gir en fin seilopplevelse. Det er en spennende båt å seile, spesielt i mye vind og bølger. Man må påregne å bli våt, så tørrdrakt er et must, men hva gjør vel det når man har det gøy. En 2.4mR er en individuel båt, men det er så travelt å ha kontroll på alt under regatta, at man aldri kjeder seg. Derimot er klassen vår enda mer inkluderende og sosiale når vi går i land. Båten er lett å ta med seg på en vanlig henger og man reiser ofte i tospann med bil og båter. Det er morsomt å seile verdens minste kjølbåt !

Ronny Tollaksen

NOR 129

Share this Post