Februar…den lange vintermåneden gir tid for vedlikeholdsarbeid
Vi setter igang vår miniserie som skal dreie seg om enkelt vedlikehold, slik at vi forhåpentligvis kan ha en problemfri seilsesong!
I denne utgaven skal vi se litt nærmere på skrog, styresystem/ror og kjøl.
Det er viktig å foreta en grundig visuell sjekk på hele skroget, over/under vannlinja samt dekket. Se etter dype riper og skader i gelcoat. Er det hull i gelcoat så må dette sparkles/fylles med gelcoatfiller. Finner du dypere skader, med løs glassfiber eller skade i kjernemateriale må du ta en grundigere reperasjon. Er skroget falmet eller mistet glansen er det en lett jobb å rubbe dette opp igjen. Det finnes et stort utvalg av produkter til dette, så her er det bare å velge. I hovedprinsipp kan de matteste overflater rubbes og poleres blanke og fine igjen. Ikke glem å legg på et topplag med forsegling, det være seg voks eller andre teflonbaserte produkter. Da varer glansen lenger, samt båten er lettere å holde ren å pen gjennom hele sesongen.
Har du problemer med ror eller styresystemer så kjenner du nok til det. Vanlige feil å mangler kan være:
*Løse pedaler
*Slitte styretau
*Løse styretaugjennomføringer
*Slark/løs i rorkvadrant
*Utslitte foringer i gjennomføring
Ta en titt på pedalene, etterstram skruene i dørken. Hvis disse glipper så må du enten gå opp i dimensjon på skruen, evt bruke locktite eller lignende. Følg styretauet helt bak til kvadranten, er dette slitt så bytt tauverket. Sjekk slark i kvadranten. Hold igjen roret samtidig som du vrir på kvadranten. Virker dette fast å fint er det ok. Hvis du finner slark her, så start med å etterstramme skruene. Låseskruen gjennom rorakslingen kan det være greit å sjekke for slitasje, ser denne ok ut så etterstram setskrue. Her kan du også gjerne bruke locktite, kvadranten har en tendens til å løse seg litt og dette kan elimineres med noen dråper.
Hvis du har slark i hele rorstammen, så må du kanskje bytte foringene. Det finnes to foringer, en nede og en oppe. Disse fås kjøpt hos Charger, men de kan også lages. Sjekk på verksteder i nærheten, foringene dreies fint i teflon. Ta og en kikk på rorhylseforsterkningene mot bunnen i båten. Se etter sprekker eller tegn til lekkasje.
Se over kjølen på båten. Utvendig er det viktig å se etter sprekker i bakkant i overgangen mellom skrog og kjøl. Ta og en grundig kikk oppi båten i overgang skrog/kjøl. Se over avstivere, se etter sprekkdannelser og i innerliner om du har det. Det kan svare seg å ta ut alt bly, og foreta en rengjøring nede i kjølen. Mye støv og dritt samles i bunnen og kan tette igjen dreneringshullet. Hvis du tar jobben med dette, kan det være praktisk å snu båten oppned. Da kommer du lett til for å inspisere hele undervannsskroget. Bunnen av kjølen som vanligvis hviler i krybba ser ikke alltid så fin ut. Småstein og sand i krybba kan ligge å gnisse mot gelcoaten, så her kan den svare seg å pusse lett over med fint våtslipepapir etterfulgt av rubbing og voks. Blyloddene har en tendens til å slippe støv når de er tørre, så det kan være et tips å smøre dem inn med fett/benar/terrasseolje å la de tørke før du slipper dem nedi kjølen igjen.